In de zomer van 2013 zijn de Nederlanders voor het eerst minder vaak op vakantie gegaan. De meeste reizen die geboekt werden waren goedkoper en minder ver. De crisis lijkt nu ook door te dringen tot de vakantiemarkt, in de eerste helft van dit jaar ging 6% van de Nederlanders minder op vakantie in zowel eigen land of het buitenland. Tijdens de zomermaanden was de daling 3%. De reisorganisaties hebben het dus zwaar te verduren. Ook de onrust in Egypte doet de reisbranche geen goed.
Veel voor weinig
De vraag naar goedkope maar kwalitatieve vakanties is erg groot. Mensen willen veel vakantie voor weinig geld. Denk aan de All-inclusive vakanties in Turkije. De Nederlandse toerist is veel minder bezig met natuur, cultuur en milieu, de impact van vakantie sop de omgeving is bij velen niet iets wat hoog op de agenda staat. Het is voor velen niet logisch om in de crisistijd met duurzaamheid bezig te zijn. Toch kunnen grote vakantieaanbieders hier wel een grote slag in slaan, het wordt namelijk wel gewaardeerd. Een stapje in de goede richting kan er ook voor zorgen dat kosten kunnen worden bespaard.
Duurzame vakanties met klein beetje moeite
Zaken als zuinig omspringen met water, energie en airconditioning kunnen al een hele hoop schelen. TV’s die automatisch uitspringen en het inkopen van lokale producten kunnen kleine beetjes helpen maar op grote schaal zorgt dit voor veel verschil. Toeristen anderzijds willen ook bijdragen aan duurzaamheid maar weten vaak simpelweg niet hoe. Door hen beter te informeren kunnen reisorganisaties een grote steun zijn.